Teknolojideki gelişmeler hayatın her alanında
olduğu gibi basın alanında da kendini derinden hissettirmekte. Klasik
gazeteciliğin sınırlarının belli olması nedeniyle uçsuz bucaksız yaratıcılık
imkanı sağlayan dijital gazeteciliğe karşın büyük bir handikap taşımakta. Zira
her geçen gün yaşanan teknik gelişmeler, yeni yazılımlar, uygulamalar tasarımla
ve yaratıcılıkla pekiştirildiğinde internet haberciliği sunum aşamasında çok
büyük avantajlara sahip oluyor. Hatta
haberin, olayın bile önüne rahatlıkla geçebiliyor. 20 Aralık 2012' de New York Times'ta yayınlanan ‘Snow Fall’
http://www.nytimes.com/projects/2012/snow-fall/#/?part=tunnel-creek başlıklı haber ise dijital yayıncılıkta olması gerekenleri oldukça açık, net
şekilde gösteriyor. Haberde Şubat
2012'de Washington'da Tünel Creek isimli bölgede , üç deneyimli kayakçı öldüren
çığ felaketi altı ayrı bölümle detaylı bir şekilde işleniyor. Hikayenin görsel
sunumu, fotoğraflar ,videolar ve grafiklerin sunumu internet yayıncılığında
çığır açıcı nitelikte. Net bir şekilde haberin tasarımı ve öykülenişi haberin
önüne geçmiştir. Bu haber internet haberinin nasıl olması gerektiğini, hangi
yanlışların yapılmamasını, neyin daha çok ilgi uyandırdığını ve okuyucuya nasıl
kolaylıklar sağlanması gerektiğini gösteren bir ders niteliğinde.
Anasayfada yani ilk bölümdeki (tunnel creek) karlı GIF son derece sade ve dikkat çekici bir görünümde.Habere konu olan kişiler hakkında fotoğraf ve videoların sayfa içinde verilmesi ve bir tıkla ulaşılmasıda okuyucu için büyük kolaylık. Olayın gerçekleştiği alanın uydu görüntüleriyle dinamik bir şekilde sunulması da dikkati habere toplamamıza neden olmakta.
2.bölüm olan To
The Peak ‘te ise kişilerin profilinin sunulması habere derinlik katıyor. Yine
aynı bölümde çığın nasıl oluştuğunu anlatan grafik kendini sonuna kadar
izlettiriyor.Kullanılan dilin sadeliği ve aralarda bırakılan boşluklar
okuyucuyu dinlendiriyor ve sıkılıp okumamasını engelliyor.
Bir gazeteye
göre çok renkli olan bu yapı içinde bir haberin ağırlığını korumakta ayrı bir
başarı. Olay hakkında ayrıntılı ve derinlemesine bilgi verilirken multimedya
imkanlarından da sonuna kadar faydalanılmıştır.
3.bölümde
girişte 16 kayakçının fotoğrafları karşılıyor. Kayak parkurunu gösteren
fotoğrafta olaya konu olan kişilerin isminin üzerine gelindiğinde
güzergahlarını göstermesi olayın anlaşılmasını kolaylaştırıyor. Yine metin
içine gömülen videolar soluklanma için fırsat yaratıyor. Ayrıca isimlerin üzerine
gelindiğinde kullanılan bağlantı yoluyla kişiler hakkında oluşturulan slide showlarda
fark yaratan bir uygulama olmuş.
Blur Of White bölümünde
1.bölümdekine benzer bir yapı ve tasarım karşımıza çıkıyor. Genel olarak kullanılan
beyaz ağırlıklı yapı 5. Ve 6. Bölümlerde de korunuyor. Discovery (5. Bölüm) de
ses dosyaları,videolar ile paralel giden metinde olay okuyucuya hissettiriliyor.
6.bölüm olan
Word Spreads ise çığ felaketinin sonuçlarından bahsetmekte. Burada ilk 5 bölüme
göre daha sade bir görünüm gözlemledim. Konunun dramatikleştiği bu bölümde
sadelik belki de doğru yoldur.
Genel olarak tasarımından kazandığı etkileyicilikle haber dikkat çekici bir şekilde sunulmuş. Bölgenin görsel sunumu, konuyla ilgili fotoğraf,video ,ses dosyalarının sunumu ve okuyucunun bunlara kolayca ulaşması bakımından çok iyi bir örnek olduğunu söyleyebilirim. Bu işle alakalı herkes için yol gösterici olacağı oldukça açık.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder